Nasjonal trusselvurdering
National threat assessment
2022
- Nettverksoperasjoner
- Personer i Norge vil bli forsøkt rekruttert
- Fordekte anskaffelsesforsøk
- Opposisjonelle og minoriteter i Norge
- Statlig etterretningsvirksomhet
- Etterretningstjenester kan påvirke norske beslutninger
Nasjonal trusselvurdering
National threat assessment
2022
Nasjonal Trusselvurdering 2022 Statlig etterretningsvirksomhet
Flere lands etterretningstjenester opererer på norsk jord. Blant disse vil russisk og kinesisk virksomhet utgjøre den største trusselen. De bruker en rekke metoder for å nå sine mål. Aktiviteten kan få alvorlige konsekvenser for Norge. Den kan påvirke Norges handlefrihet og svekke vår evne til å håndtere kriser. Den kan i tillegg svekke næringslivets konkurranseevne og bidra til at enkeltpersoner ikke føler seg trygge i landet vårt.
Nettverksoperasjoner vil fremdeles utgjøre en alvorlig trussel mot Norge
Nettverksoperasjoner har blitt en integrert del av aktiviteten til andre lands etterretningstjenester. Operasjonene mot Stortinget i 2020 og 2021 er eksempler på svært alvorlige hendelser. Fra foregående år har Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) observert en tredobling av alvorlige cyberhendelser mot offentlige og private virksomheter i Norge. En del av disse er utført av trusselaktører som opererer på vegne av fremmede stater. I 2021 har slike aktører lyktes med å bryte seg inn i nettverkene til norske myndigheter og private virksomheter. I all hovedsak er det Kina og Russland som står bak disse operasjonene. PST forventer at disse landene vil fortsette med sine nettverksoperasjoner mot Norge i 2022.
Flere land søker informasjon om norske beslutningsprosesser. Virksomheter som arbeider med norsk utenriks-, forsvars- og sikkerhetspolitikk, vil være særlig utsatte for nettverksoperasjoner. Det samme gjelder selskaper og forskningsmiljøer innenfor forsvar, helse og maritim teknologi. Petroleumssektoren og romsektoren bør også være forberedt på at uvedkommende vil forsøke å stjele informasjon fra deres datanettverk.
Som følge av Norges medlemskap i FNs sikkerhetsråd er etterretningstrusselen mot utenrikstjenesten forhøyet. Dette gjelder spesielt på det digitale området. Dette trusselbildet vil vedvare i 2022. Trusselen vil hovedsakelig komme fra Kina og Russland. Vi vet samtidig at aktører tilknyttet andre land også har utført nettverksoperasjoner mot Norge. Målet for disse operasjonene har ikke nødvendigvis vært å svekke Norge, men å styrke eget handlingsrom i eller opp mot Sikkerhetsrådet.
Etter normaliseringen av det bilaterale forholdet mellom Norge og Kina, har PST sett at kinesiske nettverksoperasjoner i økende grad fokuserer på norske politiske forhold. Dette er en endring fra tidligere, hvor en større andel av operasjonene var rettet mot teknologivirksomheter. Det er sannsynlig at kinesiske digitale trusselaktører har fått i oppdrag å kartlegge norske politikere og andre som kritiserer Kina. Det økte fokuset på norske beslutningsprosesser kan være et resultat av Kinas økte utenriks- og handelspolitiske interesser i Europa.
I andre land har vi sett at statlige aktører har kapasitet til å gjennomføre sabotasje ved hjelp av nettverksoperasjoner. Den kraftige økningen av løsepengevirus de siste årene illustrerer skadepotensialet til digital sabotasje. I andre land har helsevesenet, politiet, drivstoffleveranser og matforsyningen blitt rammet. Løsepengevirus er i utgangspunktet noe vi forbinder med vinningskriminalitet. Det finnes samtidig flere eksempler på saker der det har vært en kobling mellom løsepengevirus og andre lands etterretningstjenester. I lys av den globale utviklingen kan, i ytterste konsekvens, grunnleggende nasjonale funksjoner3) i Norge bli rammet av denne typen digitale operasjoner, med forsinkelser og brudd i tjenesteleveranser som resultat.
En nettverksoperasjon starter som regel med at trusselaktøren kartlegger virksomhetene og identifiserer verdier, ansatte og tekniske sårbarheter. Deretter har aktøren flere muligheter:
For det første: Den enkleste fremgangsmåten er fortsatt å lure ansatte i en virksomhet til å klikke på lenker fra tilsynelatende troverdige avsendere. En annen metode er å rette operasjonene mot internetteksponerte tjenester, som for eksempel e-poster. Her utnytter trusselaktøren blant annet sårbarheter som svake passord, utdatert programvare og manglende tofaktorautentisering til å oppnå urettmessig tilgang til datasystemene.
For det andre: Selv om målet for en digital nettverksoperasjon kan være godt sikret, kan nettverksoperasjoner mot leverandører og underleverandører være enklere og svært effektive veier inn mot en virksomhet eller organisasjon. Slike angrep kalles verdikjedeangrep, fordi en aktør angriper et svakere og mer perifert punkt i en virksomhets verdikjede. SolarWinds-operasjonen som ble avdekket i desember 2020, er et godt eksempel på et verdikjedeangrep. I denne operasjonen lyktes en trusselaktør med å installere en bakdør i en programvareoppdatering til IT-selskapet SolarWinds. Dette gjorde at trusselaktøren kunne kompromittere virksomhetene som benyttet programvaren, inkludert amerikanske myndighetsorganer.
For det tredje: Når trusselaktører ser etter sårbarheter, forsøker de å skjule seg i mengden av aktører på internett. De er avhengige av denne fremgangs måten for å gjennomføre digital spionasje i Norge. En utvikling PST har sett i nyere tid, er at trusselaktører i større grad bruker digital infrastruktur i norske hjem for å skjule seg. I slike tilfeller går trusselaktøren via hjemmeelektronikk knyttet til internett, som for eksempel PC-er, rutere, SMART TV-er, for å gå videre mot virksomheten som er det egentlige målet for den digitale spionasjen.
3) Med grunnleggende nasjonale funksjoner (GNF) menes funksjoner som er av en slik art at et eventuelt bortfall vil true statens evne til å ivareta Norges suverenitet, territorielle integritet og demokratiske styreform.
Nettverksoperasjonen mot Stortinget
Trusselaktørene leter kontinuerlig etter sårbarheter som kan gi dem tilgang til sine mål. Et fellestrekk ved mange vellykkede nettverksoperasjoner er at trusselaktøren har utnyttet sårbarheter som i ettertid har vært enkle å lukke. Dette inkluderer for eksempel gjenbruk av svake passord, mangel på tofaktor autentisering eller utdatert programvare.
Dette inkluderer for eksempel gjenbruk av svake passord, mangel på tofaktorautentisering eller utdatert programvare.
Personer i Norge vil bli forsøkt rekruttert
Selv om nettverksoperasjoner har blitt en integrert del av aktiviteten til fremmede etterretningstjenester, ser vi at enkelte tjenester bruker store ressurser på å rekruttere menneskelige kilder i Norge. Særlig russiske tjenester prioriterer rekruttering av personer i Norge. Dette gjør de blant annet ved hjelp av etterretningsoffiserer som har en dekkstilling ved den russiske ambassaden i Oslo. De utfører etterretningsaktivitet i Norge med diplomatiske privilegier og immunitet. Nordmenn på reise i Russland kan også bli utsatt for rekrutteringsforsøk. Russiske etterretningstjenester har vide fullmakter til overvåkning og utøvelse av press på hjemmebane og benytter seg av dette for å få en mulighet til å utnytte personer i Norge.
Den første kontakten mellom en etterretningsoffiser og en potensiell kilde skjer ofte på en faglig arena. Vi har mange eksempler på at dette skjer på seminarer, konferanser og messer. Personer må ikke ha tilgang til sikkerhetsgradert informasjon for å være relevante. Etterretningsoffiserer vil ofte oppsøke personer som ikke har en slik tilgang i dag, men som kan få økende tilgang på sikt. De oppsøker også personer som har tilgang til sensitiv informasjon gjennom sine nettverk. Slike personer kan være lettere å lure med på et samarbeid, og de kan motta informasjon fra kollegaer eller bekjente uten at disse fatter mistanke.
Det er mange personer som potensielt kan hjelpe etterretningsoffiserer med å svare på deres informasjonsbehov. En god kilde kan gi informasjon om mennesker, beslutningsprosesser og fremtidige hendelser som ikke finnes i datanettverk. Kilden kan gi opplysninger som han eller hun har tilgang på gjennom sin stilling. De kan også aktivt hente inn ny informasjon på vegne av andre lands etterretningstjenester.
Utviklingen av et fortrolig forhold mellom kilde og etterretningsoffiser tar ofte lang tid. I flere saker ser vi at det kan gå ett år eller mer før kilden deler informasjon som han eller hun selv anser som sensitiv. I mellomtiden har kilden vent seg til økende hemmelighold. Han eller hun kan ha havnet i et forhold det kan være vanskelig å komme seg ut av. Kilden kan tro at vedkommende har situasjonen under kontroll, men har i praksis ikke oversikt over hvordan han eller hun blir manipulert av etterretningsoffiseren.
Særegne utfordringer ved kinesisk etterretningsaktivitet
Kinesisk etterretningsaktivitet kjenne tegnes av flere særegne forhold som skiller den fra andre statlige aktørers etterretningsaktivitet. Selv om Kinas etterretningstjenester er sofistikerte og teknisk avanserte, benytter de seg samtidig i stor grad av sivile personer med tilgang til informasjon. Disse bruker sin posisjon frivillig eller under press.
Enhver kinesisk borger eller virksomhet kan ifølge kinesisk lovverk pålegges å samarbeide med landets etterretningsapparat. Det betyr at aktører som i utgangspunktet har legitime hensikter, kan beordres til å innhente informasjon på vegne av partistaten.
Kina kjennetegnes av et manglende skille mellom privat sektor, stat og parti. I Kina er det en betydelig og økende statlig kontroll over privat næringsliv. Kinesiske myndigheter har dessuten en strategisk kampanje for å involvere kommersielle teknologiselskaper i militær modernisering. Resultatet er at det er svært utfordrende å skille mellom rent kommersielle aktører og aktører som utnyttes til etterretningsformål. Tilsvarende er det vanskelig å avklare hvorvidt et selskap støtter opp om Kinas menneskerettighetsbrudd eller militære opprustning.
Norske virksomheter vil bli utsatt for fordekte anskaffelsesforsøk
En viktig del av dagens stormaktrivalisering handler om å forsøke å
bli sine rivaler teknologisk overlegen. Ny teknologi er derfor ettertraktet av statlige aktører for å sikre militær evne, politisk innflytelse og økonomisk vekst. En rekke stater er villige til å gå langt, inkludert bruke ulovlige virkemidler for å skaffe teknologi og kunnskap. Også norske virksomheter vil rammes av dette. Russland, Kina, Iran og Pakistan er blant statene PST forventer vil fortsette med ulovlig anskaffelsesvirksomhet i Norge
i 2022.
Aktører involvert i skjulte anskaffelsesforsøk i Norge vil benytte seg av et bredt spekter av virkemidler. Noen virkemidler er i utgangspunktet lovlige, som for eksempel oppkjøp og investeringer. Andre virkemidler er ulovlige, som innbrudd i virksomheters datanettverk eller omgåelser av eksportkontrollregelverket. Mange aktiviteter er også i en gråsone.
Statlige aktører benytter seg regelmessig av virkemidler som falsk dokumentasjon, kompliserte selskapsstrukturer, strå- og frontselskaper og leverandørkjeder. De benytter også tredjepartsland, inkludert andre vestlige land, i sine fremstøt mot norske virksomheter. Dette er virkemidler vi forventer å se brukt også kommende år.
Teknologi utviklet for et sivilt formål kan også være viktig for utviklingen og produksjonen av masseødeleggelsesvåpen, deres leveringsmidler og konvensjonelle våpen- og overvåkningssystemer. Det er etter hvert svært mye sivil teknologi som også kan brukes til militære formål. Dette gjør det krevende å vite om teknologien kan utnyttes på måter som er i strid med regelverket. Andre land etterspør ikke bare den mest avanserte teknologien – brukt utstyr er ofte et mål. I tillegg foregår det til dels omfattende videresalg av teknologi til land det er knyttet bekymring til. Norske varer kan ende opp helt andre steder enn forventet, for eksempel i Nord-Korea eller Syria.
Gjennom oppkjøp og investeringer i norsk næringsliv kan fremmede stater få informasjon og innflytelse som det ikke er i Norges interesse at de får. I Bergen Engines-saken fra 2021 var dette utslagsgivende for at den norske regjeringen stanset salget til et russisk firma. Siden norske bedrifter tilbyr varer, tjenester, teknologi og kompetanse som er viktig for andre
staters militære utvikling, kan dette motivere utenlandske oppkjøp og investeringer også i 2022.
Norske forsknings- og utdanningsinstitusjoner holder et høyt internasjonalt nivå. De har ofte gode finansieringsordninger og tilgang til avanserte laboratorier og annen forskningsinfrastruktur. Fremmede stater har en sterk interesse av å utnytte disse fortrinnene ved norske miljøer. Hensikten kan være å tilrettelegge for at norsk teknologi og kunnskap benyttes på måter som strider med eksportkontrollregelverket. I kontakten med den norske virksomheten holdes den reelle sluttbruken av en vare, eller det reelle formålet i et forskningssamarbeid, skjult. Finansiering av forsknings-prosjekter eller å tilby forskere med spisskompetanse lukrative økonomiske avtaler, er også virkemidler PST vet blir benyttet. Slike incentiver kan legge til rette for at sensitiv informasjon, kunnskap og teknologi tilfaller den utenlandske aktøren.
Eksempler på teknologiområder som kan bli utsatt for skjult og fordekt anskaffelsesvirksomhet:
- Sensor- og deteksjonsteknologi
- Marin- og undervannsteknologi
- Olje- og gassteknologi
- Halvlederteknologi
- Rom- og satellitteknologi
- Droneteknologi
- Laboratorie- og produksjonsteknologi
- Kommunikasjonsteknologi
Forskningsområder av særlig interesse for fremmede stater:
- Metallurgi
- Nanoteknologi
- Cybersikkerhet
- Kryptografi
- Robotikk og autonomi
- Molekylærbiologi
- Kjemi
- Mikro- elektromekaniske systemer
- Akustikk
- Kjernefysikk
Indikasjoner på ulovlige anskaffelser:
- Du får begrenset informasjon om kjøper
- Du får begrenset informasjon om sluttbruker eller kunden er motvillig til å oppgi denne typen informasjon
- Bestillingen er uvanlig med hensyn til frakt og betaling
- Varene skal sendes til et lager, spedisjonsfirma eller en tollfri sone
- En etablert kunde ber om varer du normalt ikke selger
- Kjøper har enkle, ikke oppdaterte hjemmesider og lite kontaktinformasjon
- Bestillingen er uvanlig med hensyn til antall eller mengde
Fordekte anskaffelsesforsøk
Gjennom oppkjøp og investeringer i norsk næringsliv kan fremmede stater få informasjon og innflytelse som det ikke er i Norges interesse at de får. I Bergen Engines-saken fra 2021 var dette utslagsgivende for at den norske regjeringen stanset salget til et russisk firma. Foto: NTB
Opposisjonelle og minoriteter i Norge vil fortsatt bli overvåket av andre land
Enkelte land er villige til å gå langt for å tie i hjel politiske motstandere som oppholder seg i Norge. PST har de siste årene sett at Kina, Iran og andre autoritære stater bruker sine etterretningstjenester til å kartlegge og overvåke personer i Norge. Disse landenes myndigheter ønsker at deres politiske motstandere ikke skal føle seg trygge nok til å ytre seg offentlig. Hensikten er å undergrave politisk opposisjon eller det de oppfatter som uønskede ytringer.
I 2022 vil autoritære regimer hente inn informasjon om dissidenter og minoriteter i Norge. De vil blant annet kartlegge arrangementer og foreninger for eksilmiljøer. Flere land bruker sine offisielle representasjoner i Norge som plattform for flyktningspionasje. Noen land benytter også religiøse samlingssteder til dette formålet. I tillegg er internett en stadig viktigere arena for informasjonsinnhenting. Fremmede etterretningstjenester bruker alt fra overvåking av sosiale medier til datainnbrudd i digitale enheter for å overvåke enkeltpersoner eller grupper.
Vissheten om at man kan bli eller blir overvåket på grunn av sitt politiske engasjement, har en truende effekt i seg selv. I tillegg brukes eksplisitte trusler mot den enkelte eller mot gjenværende familie i opprinnelseslandet. Truslene kommer gjerne via internett og ofte fra representanter for sikkerhetsmyndighetene i hjemlandet.
Noen stater er villige til å ta en betydelig risiko for å eliminere politiske motstandere som oppholder seg i utlandet. De siste årene har vi sett flere eksempler på at dissidenter har blitt likvidert eller utsatt for drapsforsøk i Europa. En annen metode er å lure enkeltpersoner til å reise til et tredjeland, hvor den fremmede etterretningstjenesten har et betydelig større handlingsrom til å bortføre personene og ta dem med til hjemlandet.
Summen av negativ påvirkning på personer som oppholder seg i Norge og er politisk aktive, utgjør et demokratisk og internasjonalt problem. I en global og digitalisert verden er det imidlertid utfordrende både å identifisere og å motvirke slik undertrykkelse.
Statlig etterretningsvirksomhet
I året som har gått, har vi sett en markant økning i antall nettverksoperasjoner. Trusselen fra statlige nettverksoperasjoner er alvorlig og vil vedvare også i 2022.
Videre vil personer i Norge bli forsøkt rekruttert som kilder
av andre lands etterretningstjenester. Andre stater vil ta i bruk stadig mer kompliserte selskapsstrukturer og utvise stor kreativitet for å anskaffe sensitiv teknologi fra norske virksomheter. Opposisjonelle og minoriteter vil bli overvåket av andre land.
Flere lands etterretningstjenester kan påvirke norske beslutninger
PST har per i dag avdekket få tilfeller av koordinerte, målrettede påvirkningsoperasjoner i Norge. Flere av etterretningstjenestene som opererer i landet vårt, har imidlertid som oppgave å påvirke politiske beslutninger. Vi vil ta høyde for at fremmed etterretning kan forsøke å påvirke meningsdannelse i Norge i 2022.
I løpet av det siste året har aktører med tilknytning til russiske og kinesiske styresmakter spredt feilinformasjon og konspirasjonsteorier om koronapandemien. Selv om vi ikke har sett slike kampanjer særskilt rettet mot et norsk publikum, er nordmenn mest sannsynlig blitt eksponert for globale desinformasjonskampanjer i regi av russiske og kinesiske aktører.
Påvirkningsoperasjoner i regi av fremmed etterretning kan undergrave befolkningens tillit til norske myndigheter. Hvis andre lands tjenester lykkes i å påvirke eller endre en politisk avgjørelse i Norge, svekker det demokratiet. Slik påvirkning er noen ganger lovlig, andre ganger ulovlig, men den er alltid uønsket.
Flere av etterretningstjenestene som opererer i landet vårt, har som oppgave å påvirke politiske beslutninger
Påvirkningsforsøk kan ta ulike former. Eksempelvis har Russland tidligere forsøkt å påvirke demokratiske prosesser i flere land. PST har på sin side ikke avdekket påvirkningsoperasjoner i regi av statlige aktører i forbindelse med fjorårets stortings- og sametingsvalg.
Kinesisk påvirkningsaktivitet er godt dokumentert i vestlige land. PST kjenner til at aktører tilknyttet kinesisk etterretning benytter både lovlige og ulovlige metoder for å innhente informasjon i Norge. Dette er informasjon som også kan brukes i påvirkningsøyemed. I inneværende år kan vi forvente slik innhentingsaktivitet mot saker og enkeltindivider som kan ramme det kinesiske kommunistpartiets interesser.