Først og fremst representerte Iran-tilknyttede aktører med fokus på jødiske og israelske mål i Europa et nytt og uavklart element i det norske terrortrusselbildet.
PST vurderer at det er foretatt tilstrekkelige avklaringer av den bekymringsfulle utviklingen og de usikkerhetsmomentene som lå til grunn for oppjusteringen av terrortrusselen. PST vurderer særlig at Iran-tilknyttede aktører i mindre grad representerer en trussel mot jødiske og israelske mål i Norge.
PST nedjusterer derfor terrortrusselnivået til MODERAT, slik det var før 8. oktober 2024.
Selv om vurderingen av trusselen fra Iran-tilknyttede aktører nedjusteres så er trusselen fra ekstremister mot jødiske og israelske mål i Norge fortsatt skjerpet, slik den også var før 8. oktober.
Jødiske og israelske mål har en vedvarende sentral posisjon i fiendebilde til både ekstreme islamister og høyreekstremister. Vi har sett en markant økning i angrepsaktivitet mot jødiske og israelske mål i Vesten fra ekstreme islamister fra høsten 2023. Israels krigføring i Gaza og Midtøsten har et stort radikaliseringspotensial innen ekstrem islamisme, og bidrar til å forklare den økte angrepsfrekvensen.
Det norske terrortrusselbildet påvirkes blant annet av internasjonale hendelser og konflikter utenfor Norge. Situasjonen er svært dynamisk, og kan endres på kort varsel.
PST vil fortløpende kommunisere relevante endringer i terrortrusselbildet til offentligheten.
PSTs terrortrusselskala
Det opereres med en skala på fem trinn, fra nivå 1 som betyr ingen terrortrussel til nivå 5 som betyr kritisk terrortrussel.
I arbeidet med å fastsette et trusselnivå legger PST blant annet gjeldende trusselvurdering til grunn, sammen med en vurdering av (i) alvorlighetsgrad/skadepotensial ved en eventuell terrorhandling, (ii) usikkerhet og omfang av mangler i etterretningen knyttet til aktuelle trusselaktører, og (iii) vår/myndighetenes evne til å iverksette mottiltak før eventuelle trusler iverksettes.
Terrortrusselnivået fastsettes etter en kvalitativ vurdering. Terrortrusselnivået forsøker å beskrive flere komplekse forhold på en enkel måte.
En trusselvurdering vil alltid ligge til grunn ved en endring av terrortrusselnivå. Dette vil være en vurdering av hvordan relevante faktorer, aktører og hendelser påvirker trusselsituasjon i Norge.
5. Kritisk terrortrussel
PST vurderer at et terrorangrep er nært forestående eller et terrorangrep har blitt gjennomført og flere angrep kan inntreffe.
4. Høy terrortrussel
PST vurderer at en eller flere personer har konkrete og realistiske planer og tar konkrete skritt for å gjennomføre terrorangrep og/eller at flere forhold forsterker terrortrusselen.
3. Moderat terrortrussel
PST vurderer at én eller flere personer har en intensjon om å gjennomføre terrorangrep, men uten å ha tatt konkrete skritt eller har realistiske planer og/eller at noen forhold forsterker terrortrusselen.
2. Lav terrortrussel
og/eller at få forhold forsterker terrortrusselen.
1. Ingen terrortrussel
PST vurderer at ingen personer har et ønske om å gjennomføre terrorangrep og det er ingen forhold som bidrar til en terrortrussel.